Direct naar inhoud
Huuraanpassing per 1 juli 2025

Huuraanpassing per 1 juli 2025

De huur verandert voor veel mensen op 1 juli. De huuropbrengsten van WIJ worden geïnvesteerd in het onderhouden, verbeteren en verduurzamen van onze woningen. Ook investeren wij in nieuwbouw. De kosten van zowel onderhoud, verbeteren, verduurzaming als nieuwbouw zijn fors gestegen. Om deze investeringen te kunnen blijven doen, verhogen wij de huur. Zo kunnen wij zoveel mogelijk huurders en woningzoekenden goed onderhouden en energiezuinige woningen bieden.

De Rijksoverheid bepaalt het percentage waarmee we de huren mogen verhogen en heeft hiervoor regels gemaakt. Binnen die regels zorgen wij voor een passende huurprijs voor al onze huurders. 

Percentage huurverhoging  
De huurverhoging per 1 juli 2025 varieert tussen de 0 en 4,75% afhankelijk van het energielabel.  

  • Woningen met label A of hoger krijgen een huurverhoging van 4,75%;
  • Woningen met een B- of C-label krijgen 4,3%; 
  • Woningen met een D-label krijgen 4%; 
  • Woningen met een EFG-label die geen aanbod voor verduurzaming hebben gehad krijgen 0% huurverhoging. Is er wel een aanbod geweest dan geldt de huurverhoging die past bij het label dat de woning had gehad als er wel meegedaan was aan de verduurzaming. 
     

Huurders in een voorheen geliberaliseerde woning krijgen een huurverhoging van 4,1%, conform het wettelijk voor deze woningen bepaalde maximum. 

Controleren huurprijs 
Vraagt u zich af of uw huurprijs niet te hoog is? Doe dan de Huurprijscheck op de website van de Huurcommissie: www.huurcommissie.nl/huurcommissie-helpt. Hiervoor heeft u de woningwaardering nodig, die ontvangt u bij de brief over huurverhoging. Het aantal punten in de woningwaardering bepaalt de maximale hoogte van de huurprijs. Klopt de woningwaardering niet? Neem dan contact met ons op. Dan controleren wij de woningwaardering en passen die aan als dit nodig is. Let op: een gewijzigd puntenaantal betekent niet automatisch dat uw huur aangepast wordt. 

Bezwaar 
Het kan zijn dat u het niet eens bent met de huurverhoging. Dan kunt u bezwaar maken. Dit kan alleen als wij een verhoging doorvoeren die niet voldoet aan de wettelijke vereisten. Onze huurverhoging voldoet aan de wettelijke vereisten. Natuurlijk mag u bezwaar te maken. Informatie over hoe en wanneer u bezwaar kunt maken, vindt u op www.huurcommissie.nl of www.woonbond.nl. Nadat wij uw schriftelijke bezwaar hebben ontvangen, krijgt u van ons een reactie hierop.  

Bent u het dan nog niet eens met de hoogte van de huur? Stuurt u uw bezwaar dan naar de Huurcommissie. U vindt alle informatie op de website van de Huurcommissie www.huurcommissie.nl. U kunt ook bellen naar 0800 - 1600300. 

Aanpassen nieuw huurbedrag
Betaalt u de huur via een automatische incasso? Dan hoeft u niets te doen. Heeft u zelf de bank opdracht gegeven de huur te betalen? Past u dan per 1 juli het bedrag aan naar de nieuwe huurprijs. 

Problemen met betalen
Heeft u problemen met het betalen van de huur? Neemt u dan zo spoedig mogelijk contact met ons op. Dan zoeken we samen naar een passende oplossing. 

Huurtoeslag
Wij geven de nieuwe huur door aan dienst Toeslagen. Dit hoeft u niet zelf te doen. Kijk wel geregeld op www.toeslagen.nl/pasaan (of in de Toeslagen app) of uw gegevens zoals de huur en uw inkomen goed zijn. Zo krijgt u het bedrag waar u recht op hebt. 

Het kan zijn dat u in het verleden geen recht had op huurtoeslag. Uw situatie kan daarna veranderd zijn. Ook de voorwaarden om in aanmerking te komen kunnen veranderd zijn. Daarom is het verstandig om te controleren of u nu misschien toch recht hebt op huurtoeslag. U kunt dit eenvoudig controleren op www.belastingdienst.nl door te klikken op het thema Toeslagen. Wilt u hierbij hulp van ons? Neem dan contact op via het klantportaal Klik&Klaar. Ook zijn wij dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur telefonisch bereikbaar via 0313 490 800 en is de receptie van ons kantoor van 9.00 tot 12.00 uur geopend. Wij helpen u graag verder. 

Handige sites 
U kunt zelf ook informatie over de huurverhoging vinden op internet. Wij geven u een aantal tips: 

www.belastingdienst.nl > informatie over huurtoeslag
www.huurcommissie.nl >  informatie over huurprijscheck en bezwaar maken
www.woonbond.nl >  informatie over bezwaar maken 

Vragen? 
Neem dan gerust contact met ons op. Dat kan 24 uur per dag via het klantportaal Klik&Klaar. Ook zijn wij dagelijks van 9.00 tot 12.00 uur telefonisch bereikbaar via 0313 - 490 800 en is de receptie van ons kantoor van 9.00 tot 12.00 uur geopend. Wij helpen u graag verder. 

 

Naar top